3 studieopgave

Lampen, en lys ide

EN LYS IDÉ - I FORM AF EN LAMPE
af Lauge Sams Granerud, st.nr.: bk11d501, 2014

Metode

Når jeg designer bruger jeg en metode jeg kalder ”dogme design”. Altså opstiller jeg en række dogmer for det jeg skal til at designe, de definerer hvilke rammer jeg kan arbejde inden for. Det kunne vær funktioner, form (organisk, kubistisk mf.), materiale, udtryk mf. Altså er dogmet en rette snor der hjælper mig til at navigerer igennem processen.

Jeg har efterhånden en god forståelse for hvad forskellige materialer kan og er begrænset af, derfor laver jeg sjældent forsøg eller prøver. Men bruger skitser og inspirationer/intuition, til jeg kommer (eller ikke kommer) til et punkt hvor jeg har fundet min endelige form. Altså bruger jeg skitserne som en slags mindemap og brinstorm mm., så når en ide kommer til syne analyseres/undersøges dens muligheder og måske leder det til noget andet.

For at tydliggøre min proces har jeg lavet en model, som bla. bygger på ”Skjeggestad, Edith m.fl. Titel: Ideutvikling og ”analytisk design”. Det er vigtigt at forstå at modellen ikke beskriver enkelte processer, men designprocessen som en helhed der ”sker på samme tid”.

Model for ”dogme design”


Modellen viser hvordan at, erfaringer med materialer og teknikker, intuition/fornemmelse af former og konstruktioner, samt analyser af muligheder i genstande/funktioner/former/mf., sammen smeltes, skaber delprocesser, dogmer og helhed i designprocessen.

At skabe en Lampe

Den første del af mit dogme blev defineret af Kurt og Mette, lampen skulle bestå af bestemte farver og materialer:

Træ, - der er bearbejdet håndværksmæssigt eller maskinelt ( af dig ). Træet skal fremstå med sin naturlige overflade, og må derfor ikke være malet eller på anden måde dækket.

Papir, tekstil eller plastic, hvor farven er hvid eller transparent.
Metal, evt i form af færdig fittings, der kan bære lyskilden.

Dogme: lampen skal i fremstå lys og/eller hvidlig, lampen skal have en transparent lyskilde.

Flasken

 

Det første jeg kastede mig over, var den transparent lys kilde. De første skitser arbejde jeg med at samle lampe skærme i plexiglas, i geometriske former og varme det over metal skåle for at skabe ”lukkede” og transparent rum. Men jeg manglede noget ”liv” i materialet, som førte mig vider til glas.






Da jeg ikke selv har mulighed for forme/støbe glas, måtte jeg se glas materialer der var formet i forvejen, flasker.











For at kunne se om flaskerne gav det liv i materialet jeg søgte skulle de renses. Så kunne det ses tydeligt hvilket lys det ville give.









Efter at have renset glasset kunne man se små ujævnheder der gav spil i glasset og selve farven fra glasset kom også i spil. Altså skabte noget mere liv end plexiglasset ville have gjort.







Men for at kunne få en pære ind i glasset skulle det deles og efter at have ledt på nettet efter løsninger fandt jeg en. Læg en bommulds snor i en skål med neglelakfjerner, bind den våde snor om flasken og sæt ild til, når ilden dør ud døb flasken i en spand is vand. Så skulle den flække ved snoren linjen.








Når glasset er flækket skal det slibes (på bånd sliber) så det ikke er skarpt og efter et par forsøg fandt jeg ud af at man med fordel skulle tape det man ville slibe med maler tape. Fordi så undgår man yderligere flæk i glasset, så man kan forme det som man vil.





Man skal dog være opmærksom på at når man tager bunden ud af an glas flaske fjerner man en del af flasken styrke. Det er en svaghed ved designet og man skal derfor være varsom i sin behandling af flasken/lampeskærmen.







Men tilbage til at få lyset ind i flasken, virkede det indlysene at bruge elementer fra flasken. Derfor forsøgte jeg at fastgøre fatningen i kork proppen, ved hjælp at det gevind der sidder i fatningen og en sort epoxy lim.






Proppen med fatningen kan så fastgøres i flaskens hals, og skaber samtidig en naturlig udgang for ledningen. Samtidig understøtte proppen flaske designet, ved at være en sjov/dekorativ afslutning.


Stellet/Armen


 

At bruge flasken som skærm er tænkt som en læse lampe, så en lampe der kan bevæge sig. Mine første tanker faldt på Le Klints ”saxlampe”, da den også opfylder opgave kravet om træ.











Altså bygge flaske designet oven på saxlampen.










 



Men saxlampen bevæger sig kun horisontalt og efter lidt undren/skitse arbejde kom jeg frem til at jeg gerne ville have at lampen kunne bevæge sig horisontalt og vertikalt.









For at opnå den bevægelse, skulle jeg lave et led der kunne bevæge sig i begge retninger og være faste. Og indspireret af tap og dyvel samlinger fik jeg skabt et led.












 
For at holde ledet sammen ville jeg bruge gevind skruer, spænde skiver og møtrikker, for at opnå maksimal styrke. Men derfor ville lampe armens dimensioner være betinget af mit værktøj.










Og af alle steder var det op til fødselsforberedelsen, da jeg ventede på min kæreste, at dimensionerne faldt på plads i en skitse i min kalender.








Ledet kunne nu i teorien dreje om sig selv og vippe op og ned.


Nu var design på plads, og der skulle vælges materialer.









Materialer

På grund af min snedker baggrund, har der ikke været testning af træet som materiale. Ift. mit dogme søgte jeg en træ sort der var lys eller hvidlig og materialet skulle kunne tåle store vrid og være smidigt. Og svaret på det spørgsmål er for mig indlysene, Aske træ opfylder alle mine kriterier.

Ledningen var så det sidste materiale der skulle tages stilling til. Jeg havde en ide om at den skulle gå igennem træet og på den måde fastgøres i dens forløb (som saxlampen). For at gøre ledningen mere organisk skulle den beklædes med hvidt stof, for at spille sammen med Asken. Jeg evner desværre ikke at flette en sok til ledningen der sidder tæt nok om ledningen, derfor er den købt.


Arbejde



 

Ved hjælp af rundsav og søjlebor, bliver led og arme skåret til.














Ledne rundes for at skabe fri bevæglighed.











Led og arme samles med gevind skruerne.












 



Det indvendige led er også samlet men gevind skrue. Men fordi det er gemt inden i ledet kan man ikke løbenedene. Derfor boltene limet men epoxy.












Da det hele var samlet, var alle led meget stive og knirket. For at komme ud over det gav jeg alle led paraffin voks.











Desværre virkede paraffinen alt for godt og alle led blev slappe. Der hvor jeg havde regnet med gnidnings modstand fra træet, var der ingen. Derfor måtte jeg forsøge at fjerne paraffinen med acetone.










Lamper og folkeskolen

4c Ordrup Skole i håndværk og design

Først og fremmest tror jeg at lamper i sig selv er et ”magisk” forløb i folkeskolen for eleverne, det at tegne og skrue for så at der kommer lys skaber lyst til at arbejde hos eleverne.

Temaer

Hvordan lampen skal laves er som sådan underordnet, projektet kan indeholde de læringsmål man måtte ønske.
Altså hvis man ønsker at eleverne skal have viden om eller teknikker i træ, tekstil, metal mf. Forarbejdning, kan man stort set tilrettelægge et forløb som man vil.

Hvis fokusset skal ligge primært på designet, vil jeg også mene at projektet er godt. Se selv 4c projektet, der var et 100% design projekt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar