EN
LYS IDÉ - I FORM AF EN LAMPE
af
Lauge Sams Granerud, st.nr.: bk11d501, 2014
Metode
Når
jeg designer bruger jeg en metode jeg kalder ”dogme design”.
Altså opstiller jeg en række dogmer for det jeg skal til at
designe, de definerer hvilke rammer jeg kan arbejde inden for. Det
kunne vær funktioner, form (organisk, kubistisk mf.), materiale,
udtryk mf. Altså er dogmet en rette snor der hjælper mig til at
navigerer igennem processen.
Jeg
har efterhånden en god forståelse for hvad forskellige materialer
kan og er begrænset af, derfor laver jeg sjældent forsøg eller
prøver. Men bruger skitser og inspirationer/intuition, til jeg
kommer (eller ikke kommer) til et punkt hvor jeg har fundet min
endelige form. Altså bruger jeg skitserne som en slags mindemap og
brinstorm mm., så når en ide kommer til syne analyseres/undersøges
dens muligheder og måske leder det til noget andet.
For
at tydliggøre min proces har jeg lavet en model, som bla. bygger på
”Skjeggestad, Edith m.fl. Titel: Ideutvikling og ”analytisk
design”. Det er vigtigt at forstå at modellen ikke beskriver
enkelte processer, men designprocessen som en helhed der ”sker på
samme tid”.
Model for ”dogme
design”
Modellen
viser hvordan at, erfaringer med materialer og teknikker,
intuition/fornemmelse af former og konstruktioner, samt analyser af
muligheder i genstande/funktioner/former/mf., sammen smeltes, skaber
delprocesser, dogmer og helhed i designprocessen.
At
skabe en Lampe
Den
første del af mit dogme blev defineret af Kurt og Mette, lampen
skulle bestå af bestemte farver og materialer:
Træ,
- der er bearbejdet håndværksmæssigt eller maskinelt ( af dig
). Træet skal fremstå med sin naturlige overflade, og må
derfor ikke være malet eller på anden måde dækket.
Papir,
tekstil eller plastic, hvor farven er hvid eller transparent.
Metal,
evt i form af færdig fittings, der kan bære lyskilden.
Dogme:
lampen skal i fremstå lys og/eller hvidlig, lampen skal have en
transparent lyskilde.
Flasken
Det
første jeg kastede mig over, var den transparent lys kilde. De
første skitser arbejde jeg med at samle lampe skærme i plexiglas, i
geometriske former og varme det over metal skåle for at skabe
”lukkede” og transparent rum. Men jeg manglede noget ”liv” i
materialet, som førte mig vider til glas.
Da
jeg ikke selv har mulighed for forme/støbe glas, måtte jeg se glas
materialer der var formet i forvejen, flasker.
For
at kunne se om flaskerne gav det liv i materialet jeg søgte skulle
de renses. Så kunne det ses tydeligt hvilket lys det ville give.
Efter
at have renset glasset kunne man se små ujævnheder der gav spil i
glasset og selve farven fra glasset kom også i spil. Altså skabte
noget mere liv end plexiglasset ville have gjort.
Men
for at kunne få en pære ind i glasset skulle det deles og efter at
have ledt på nettet efter løsninger fandt jeg en. Læg en bommulds
snor i en skål med neglelakfjerner, bind den våde snor om flasken
og sæt ild til, når ilden dør ud døb flasken i en spand is vand.
Så skulle den flække ved snoren linjen.

Men
tilbage til at få lyset ind i flasken, virkede det indlysene at
bruge elementer fra flasken. Derfor forsøgte jeg at fastgøre
fatningen i kork proppen, ved hjælp at det gevind der sidder i
fatningen og en sort epoxy lim.
Proppen
med fatningen kan så fastgøres i flaskens hals, og skaber samtidig
en naturlig udgang for ledningen. Samtidig understøtte proppen
flaske designet, ved at være en sjov/dekorativ afslutning.
Stellet/Armen
At
bruge flasken som skærm er tænkt som en læse lampe, så en lampe
der kan bevæge sig. Mine første tanker faldt på Le Klints
”saxlampe”, da den også opfylder opgave kravet om træ.
Altså
bygge flaske designet oven på saxlampen.
Men
saxlampen bevæger sig kun horisontalt og efter lidt undren/skitse
arbejde kom jeg frem til at jeg gerne ville have at lampen kunne
bevæge sig horisontalt og vertikalt.
For
at opnå den bevægelse, skulle jeg lave et led der kunne bevæge sig
i begge retninger og være faste. Og indspireret af tap og dyvel
samlinger fik jeg skabt et led.
For
at holde ledet sammen ville jeg bruge gevind skruer, spænde skiver
og møtrikker, for at opnå maksimal styrke. Men derfor ville lampe
armens dimensioner være betinget af mit værktøj.
Og
af alle steder var det op til fødselsforberedelsen, da jeg ventede
på min kæreste, at dimensionerne faldt på plads i en skitse i min
kalender.
Ledet
kunne nu i teorien dreje om sig selv og vippe op og ned.
Nu
var design på plads, og der skulle vælges materialer.
Materialer
På
grund af min snedker baggrund, har der ikke været testning af træet
som materiale. Ift. mit dogme søgte jeg en træ sort der var lys
eller hvidlig og materialet skulle kunne tåle store vrid og være
smidigt. Og svaret på det spørgsmål er for mig indlysene, Aske træ
opfylder alle mine kriterier.
Ledningen
var så det sidste materiale der skulle tages stilling til. Jeg havde
en ide om at den skulle gå igennem træet og på den måde fastgøres
i dens forløb (som saxlampen). For at gøre ledningen mere organisk
skulle den beklædes med hvidt stof, for at spille sammen med Asken.
Jeg evner desværre ikke at flette en sok til ledningen der sidder
tæt nok om ledningen, derfor er den købt.
Arbejde
Ved
hjælp af rundsav og søjlebor, bliver led og arme skåret til.
Led
og arme samles med gevind skruerne.
Det
indvendige led er også samlet men gevind skrue. Men fordi det er
gemt inden i ledet kan man ikke løbenedene. Derfor boltene limet men
epoxy.
Da
det hele var samlet, var alle led meget stive og knirket. For at
komme ud over det gav jeg alle led paraffin voks.
Desværre
virkede paraffinen alt for godt og alle led blev slappe. Der hvor jeg
havde regnet med gnidnings modstand fra træet, var der ingen. Derfor
måtte jeg forsøge at fjerne paraffinen med acetone.
Lamper
og folkeskolen
4c Ordrup Skole i
håndværk og design
Først og fremmest
tror jeg at lamper i sig selv er et ”magisk” forløb i
folkeskolen for eleverne, det at tegne og skrue for så at der kommer
lys skaber lyst til at arbejde hos eleverne.
Temaer
Hvordan lampen skal
laves er som sådan underordnet, projektet kan indeholde de
læringsmål man måtte ønske.
Altså hvis man
ønsker at eleverne skal have viden om eller teknikker i træ,
tekstil, metal mf. Forarbejdning, kan man stort set tilrettelægge et
forløb som man vil.
Hvis fokusset skal
ligge primært på designet, vil jeg også mene at projektet er godt.
Se selv 4c projektet, der var et 100% design projekt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar