1. Studieprodukt

Taburet


Som med så mange andre ting starter min proces med en historie. Jeg kom hjem og fortalte min forlovet at jeg skulle designe og producerer taburet af genbrugsmaterialer, sagde hun at hun gerne ville have noget hun kunne stå på for at nå toppen af klæde skabet og som kunne stå under et chatollet. Så gik jeg en dags tid og tænkte, indtil jeg kom til en anerkendelsen af jeg havde skabt et dogme for mit design.

- Taburetten skal produceres i genbrugs materialer (rammer for materiale og konstruktion)
- Taburetten skal kunne opbevares et bestemt sted (rammer for maksimale dimension H*B*D 45cm.)
- Taburetten skal opfylde en funktion (rammer for minimale dimension H*B*D 35cm)

Materiale fund


Så det første jeg skulle var at finde mine materialer. Tidligere på året havde jeg kørt nogle gamle elmetræs planker hjem fra samsø som havde været brugt som spær i en lade. De var tykke og lange, så jeg kunne bevæge mig frit inden for mit dogme ift. dimensioneringen. Men selve plankerne var ormeædte og til at starte med fandt jeg det ikke som en styrke for mit design. Men efter et stykke tid med at vende og dreje træet, kom jeg til at ormehullerne var med til at understøtte temaet om genbrug. Altså lød opgaven nu på at ormehullerne skulle være så tydelige som muligt så de ville blive et symbol på genbrug i sig selv.


Men jagte var ikke slut her, eftersom at ormehullerne nu ville blive bragt frem i træet ville det være uhensigtsmæssigt at bruge materialet som sæde. Både fordi træet ville blive sårbart men også pga. siddekomfort vil blive forringet med mange skrabe kanter og hjørner. Derfor tænkte jeg at jeg måtte kunne finde gode materialer i en gammel sofa eller lænestol til mit sæde.

Jeg fandt en gammel lænestol i brun læder og kunne skærer store stykker af læder, skum og vat af. Derud over var stolens ryg støttet af et stykke 19mm x-finer.

Dimensionering og placeringer

Så var alle materialerne på plads, nu handlede det om at vælge form og udtryk for taburetten. Så jeg måtte se tilbage på mit dogme som fortalte at jeg havde at gøre med en kasseform, fordi at det rum den skal opbevares i er et "hulrum" med nogle begrænsninger for maksimal højed, dybte og brede. Og efter som at min forlovet havde givet ønsket om en bestemt funktion, brugte jeg hende til at træde op på en kasser for at finde den ønskede højde. Med den øvelse og opmåling af rummets dybte havde jeg de ydre dimensioner på plads.

Så kom jeg til dimensionering af ben, sarv og sprosser og syntes at det hele blev lidt for simpelt. Jeg overvejede at skabe nogle organiske former via. forskellige fræsninger og forsøgte at finde et augment i mit dogme for det, men kunne ikke finde det. Fordi mit dogme var meget simpelt, fandt jeg ikke andet svar end at jeg skulle understøtte simpelheden i mine dimensioner. Derfor skulle alle sarve og sprosser blive lige så brede som bene.

Selve sædet ville skabe en helt lukket overflade som ville stå i kontrast til det åbne stel og i nogen grad "stjæle" fokus fra træet eller bliver for dominionene. Derfor var tanken her at sædets kant skulle trækkes ind fra taburettens kant og sarven skulle trækkes ud til kanten, både for at skabe flade der ikke er læder og for at skabe en ramme af træ rundt om sædet. Altså en ramme i rammen.

Konstruktion og behandling

Ved høvlingen var det vigtigt at jeg var ekstraordinær opmærksom på ormehuller og rådtegninger i træet, for at få fremhævet så meget af det "perfekter" i træet (samspil mellem tema og udtryk). Efter at havet høvlet og skåret træet til de rigtige dimensioner, skulle den den samles. Her tappede jeg alle sarve og sprosser sammen med bene, dels for at skjule samlingerne men også for at få den stærk og holdbar taburet.
Taburetten skulle derfor limes under præs, for at skabe de stærkeste samling.
 






For at betrækning af sædet ville blive så pæn og jævn som muligt, fræsede jeg en notgang hvor jeg kunne hæfte læderet på og som passede ned i taburettens top. Altså for at skjule hæftningen af læderet.
Der ud over brugte jeg den rug side af læderet. Igen for at give nyt liv til materialet vender jeg læderet om, så den gammel glatte side (slidte) blev vendt ind ad. for igen at skabe et samspil mellem genbrugs temaet og bearbejdningen/forædlingen af materialet.









Elmetræet har som alle andre træsorter et udtryk, en glans og en farve/farver. Her ville jeg igen bruge mit dogme om samspillet mellem det forarbejdet materiale og tema.
For at opnå det ville jeg give træet en blank lakoverflade for at skabe samspillet mellem råd, ormehuller og det blank pudset træ. Til det brugte jeg sprit optyndet schellak, som sprøjdes på, med en efterpolering med med bivoks.






Det intuitive design 

Den design metode jeg har anvendt kalder jeg for "intuitiv design", altså at designet opstår intuitivt gennem arbejdet med et eller flere materialer og med sigt på et ukendt færdigt produkt. Denne metode søger altså at opnå et design gennem udforskning af forskellige materialer og processer, samt at dyrke det der opstår i processen.
En sidste pointe med denne proces er at den kun kan anvendes af personer med et grundigt kendskab til de materialer der anvendes og hvilke processer der knytter sig til dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar